54 Facts That Reveal How the ‘Self-Immolation’ on Tiananmen Square Was Actually Staged for Propaganda Purposes – Part 2

By Daniel He, Epoch Times
January 7, 2014 10:06 am Last Updated: January 8, 2014 7:51 am

21. Burn Victim Covered in Gauze, Reporter Wears No Protective Clothing

Standard medical procedure dictates that patients with large areas of burned skin be placed in an isolated, sterile room, because the burned area needs to be exposed to the air. This prevents infection and makes it easier for the nurse to apply medication and clean the wounds. Doctors and nurses treating these patients are required to wear masks and sterile clothing when entering the room.

Yet, when we look at the CCTV footage, we see that the patient is in an open room. We also see that the patient is wrapped in thick layers of gauze bandages and that the nurse is not wearing a mask. Neither is the reporter wearing a mask, gloves, or any sterile clothing. Why would a patient in such critical condition with such serious burns be treated so casually?

Normal treatment for a burn victim: Doctors and nurses wear protective clothing and masks, and the burn victim is exposed to the air in a sterile environment to avoid infection.

 

CCTV’s report, “Tiananmen Square Self-immolation Incident,” shows the burn victim fully wrapped in gauze. The reporter wears no protective clothing or mask, and is shown interviewing the victim without any concern for spreading infection.

22. Ambulance Took Two Hours to Make a Twenty-Minute Trip

According a January 30, 2001 report of the Xinhua News Agency, at 2:41 p.m. on January 23, 2001, on the northeastern side of the People’s Hero Monument, Wang Jindong was the first to set himself on fire: “Less than a minute later, several policemen used four fire extinguishers and rapidly extinguished the fire on this man. They then used a police vehicle that was on duty to rapidly transport him to the hospital for emergency care.” According to this report, several minutes later, on the north side of the People’s Hero Monument, four women who were positioned not too far apart lit gasoline that they had poured on themselves. It only took a minute and half for the police to put out the flames. “Less than seven minutes after the incident took place, three ambulances from the Beijing Emergency Medical Center arrived at the scene and transported the people who were injured to the best burn unit in Beijing, the Jishuitan Hospital, for emergency treatment.” According to the Xinhua News Agency, the self-immolation incident took place at 2:41 p.m.. Adding the seven minutes it took to put out the fire and the twenty plus minutes that it normally takes for a vehicle to go from Tiananmen Square to the Jishuitan Hospital (it should take less time for an ambulance to make the journey), the participants in the self-immolation should have arrived at the Jishuitan Hospital no later than 3:30 p.m. Yet several medical personnel at the Jishuitan Hospital have confirmed that those who committed the self-immolation didn’t arrive at the hospital until around 5:00 p.m.. Between approximately 3:00 p.m. to 5:00 p.m., two hours elapsed. Reports from the Xinhua News Agency couldn’t explain where those people went during this period of time. What really happened during this period of time? Why did it take the ambulance two hours to complete a normal twenty-minute drive?

23. “Stationary” Survellence Camera is Directed to Capture the Event

From the CCTV program, one can see that the camera follows the police to the site where the fire began and even zooms in and out to catch just the right details of the drama as it unfolds. Normally, the surveillance camera in Tiananmen Square covers a fixed area. But on this particular day, the camera follows the police to the scene and zooms in to focus on the incident. It seems as if this camera was set up specifically to tape the self-immolation.

24. Large Amount of Video Covers the Incident

The public was shown many views of the self-immolation, taken from multiple angles, far shots, medium shots, and close shots, even photographs. If it wasn’t prearranged, then how could it have been captured so completely?

Even more unnatural is that fact that when 12-year-old burn victim Liu Siying’s life is in danger, we can see that someone takes a close-up shot of her and records her voice. We can only wonder: What are the priorities here? – saving a young child at all possible costs, or collecting evidence for future use?

25. “Self-Immolator” Quotes Not Falun Gong

1) Liu Siying was reported by Chinese media to have said that her own mother told her to set herself on fire to reach “The Heavenly Golden Kingdom” in some reports, and “Nirvana” in other reports. Yet, these terms are not part of Falun Gong.

2) Another “self-immolator” appeared frequently on TV claiming to be a Falun Gong practitioner. She said that she saw others starting the fire first, producing black smoke. Yet she felt that when “de” (virtue) is burned it should produce white smoke, since “de” is a white substance. Only when burning “karma” should it produce black smoke.

No sentence in Falun Dafa states that burning “de” will generate white smoke; nor that burning “karma” will generate black smoke. The terms relate to morality, and have never been associated with combustion!

26. News of the Self-Immolation Broadcast Immediately

Within two hours of the incident, Xinhua immediately made an announcment blaming Falun Gong practitioners for the self-immolation. Immediately following the announcement, the Focus Interview program of CCTV, broadcasted a commentary program and made authorative-sounding conclusions, again accusing Falun Gong. This was in stark contrast to the way news is usually handled in China, where lower-level officials report to their superiors and so on until the top officials allow the news to be published. Manuscripts of sensitive news stories to be aired on the Xinhua News Agency must be reviewed and drafted many times. In this instance the story was out to the public with such unheard of speed that it roused people’s suspicions.

“In terms of response time, another foreign journalist in Beijing expressed shock that Xinhua was able to release the first report on the incident almost immediately and in English, no less. Every Chinese citizen knows that every report from Xinhua usually has to first go through several rounds of approval by higher-ups and is generally ‘old news’ by the time it is published. Moreover, state-run media have never released any photos or video of Falun Gong protests in the course of 18 months of persecution to the foreign press, so why now and with so little hesitation? And why only in English and not in Chinese? ….”

“The Wall Street Journal’s Ian Johnson, one of the most insightful journalists following this story, had his suspicions aroused by the speed with which this story was covered, observing that the state media “reported [the victim’s] death with unusual alacrity, implying that either the death took place earlier than reported or the usually cautious media had top-level approval to rush out electronic reports and a televised dispatch. The 7 p.m. local evening news, for example, had a filmed report from Mr. Tan’s hometown of Changde, a small city in Hunan province. Most reports for the evening news are vetted by noon, so the daily broadcast rarely carries reports from the same day, let alone an event that happened at noon and involved satellite feeds from relatively remote parts of the country.”

The Fires This Time: Immolation of Deception in Bejing? By Danny Schechter

Although the government controlled media aired the story within two hours, it is worth noting that it took over a week to complete video production of the event.

27. Chinese Reports Contradict – Part 1

According to a study by the WOIPFG, five seperate Chinese reports released over a period of a year give completely different accounts as to how and when Wang Jindong and his family began to practice Falun Gong. Some definitively state that he had practiced for more than one year, while others give earlier dates, one as far back as 1996. Click here for the report.

28. Chinese Reports Contradict – Part 2

In “Wang Jindong’s Personal Statement on the January 23 Self-Immolation Incident,” published by Xinhua on April 7, 2003, Wang Jindong recalled,

“At about 2:30 p.m.… I flicked on the lighter and I was instantly engulfed by flames. I did not have time to sit in the [double-leg crossing] so I sat in the single crossing leg posture. Driven by the large flames, the air was making loud noises. I could hardly breathe, but I was very clear that the goal will soon be realized. At that moment, police tried to stop the fire by covering me with something unknown. I twice refused to let them put out the fires on my body. A few moments later, someone used fire extinguishers and the fire was put out. I was very disappointed, stood up and called out, ‘Truth, Compassion and Forbearance [Zhen, Shan and Ren] is the universal law. It is the law which everyone must follow. My Master is the chief Buddha.'”

At this point in the article, Wang Jindong said that he “stood up and called out.” More specifically, he said that he stood up and called out the words after the fire was put out.

An earlier Xinhua report published on January 30, 2001, stated, “Afterwards, red flames burst out from the man, forming a dark smoke. Amongst the red flames, the man shouted desperately: ‘The great law of the universe is the law that everyone must experience.'”

The two reports contradict in their descriptions of the fire and the words Wang calls out. Additionally, both reports contradict with CCTV’s video footage, in which:

  • No fire or smoke is seen on Wang, (see Fact #8)

  • Wang is sitting on the ground when he calls out,

  • Wang does not call out what he said in his “Personal Statement,” (of which the last two sentences are not representative of Falun Gong)

  • Wang is not even doing the single-leg posture.

29. Chinese Reports Contradict – Part 3

In “Wang Jindong’s Personal Statement…,” Wang said that the group poured the petrol into drink bottles, and then:

“Liu Yunfang and I hung the bottles on our necks and secured the bottles under our armpits with sticky tape, then we put on our wool jumpers, followed by cotton-padded (quilted) jackets. After that, we took with us the single-edged blades and lighters which Hao Huijun had purchased in advance.”

“At about 2:30 pm, I used the blade I had prepared in my hand to cut through the clothes and sliced the bottle, and then I threw away the blade and took out the lighter. At that moment, the police were walking towards me, and when they were at about ten paces from me, I flicked on the lighter and I was instantly engulfed by flames”.

According to Wang’s own account, the petrol on his body came from a bottle hung around his neck and attached under his armpit by sticky tape. The bottle was sliced open and the petrol flowed over his body.

However, according to the January 30 Xinhua article:

“At 2:41 p.m., north-east of People’s Heroes Memorial Monument, a man in his forties, facing north-west, sat in a ‘leg-crossing’ posture, and continuously poured liquid over his body from a green plastic bottle. Afterwards, red flames burst out from the man’s body, exuding a pall of dark smoke….”

The article clearly states that Wang Jindong had “continuously poured liquid over his body from a green plastic bottle.” Both articles give lengthy descriptions on how the so-called self-immolators managed to pour petrol over themselves. Both refer to the fact that the group had test-run the procedure several times. That is to say, it was very important to the self-immolators how the petrol would be poured onto themselves. Yet the two reports are entirely at odds with each other over this very crucial technical issue (using blades to cut open the bottle vs. pouring).

30. Chinese Reports Contradict – Part 4

In “Wang Jingdong’s Personal Statement…,” Wang said that after the self-immolation, the police vehicle drove at a very high speed towards Jishuitan Hospital. “At the hospital, I was lying on a bed in an emergency consultation room….”

A Beijing Evening News article dated February 16, 2001, states: “Xiao Yang, who is able to sprint 100 meters in 13 seconds, and his team-mates carried Wang Jindong, whose hair had been completely burnt, onto the police vehicle, drove quickly to the Xuanwu District City Emergency Center at lightning speed. Later he was transferred from the emergency centre to Jishuitan Hospital.”

  • The articles give different locations to where the police vehicle went (Jishuitan Hospital and Xuanwu Emergancy Center)

  • The CCTV footage shows Wang’s hair is not “completely burnt” (see Fact #5)

  • Had the police vehicle been driving “at a very high speed,” “quickly,” or “at lightning speed” (as both articles are consistant on this point), it would not have taken two hours to get to the hospital (see Fact #22)

31. Further Chinese Reports Contradict

1) According to the January 30 Xinhua article, the so-called self-immolators went to Tiananmen in the morning but could not enter into the square, so they waited around until “in the afternoon when the square reopened” after which they walked in and began to set themselves on fire.

Yet in “Wang Jindong’s Personal Statement…,” Wang states that the group went to someone’s house in the morning to fill up the bottles with petrol. They all left the house at 2:30 p.m., 11 minutes before the incident occurred, and took a taxi to Tiananmen.

2) In the January 30 Xinhua article, Wang Jindong’s group arrived at Beijing West Station in the morning of January 17, where Chen Guo picked them up.

Yet in “Wang Jindong’s Personal Statement…,” Wang says that after arriving in Beijing, the group took a bus to the Central Musical College, where they were picked up by Chen Guo.

3) In the Xinhua Net article “Special Interview with Wang Juan” published April 24, 2002, Wang Jindong’s daughter was known as ‘Wang Juan’ in the whole article. But in a Xinhua Net article published March 28, 2001, Wang Jindong’s daughter was always named as ‘Wang Juanjuan.’

For news reports, the names of the people involved is one of the most critical elements in news. Every professional reporter will pay great attention to the accuracy of such fundamental information. The March 28 report was more than 4600 words long, and the name Wang Juanjuan appeared 37 times. It is highly unlikely that the different references to Wang Juan and Wang Juanjuan were due to typographical errors.

4) In the April 24 article, Wang Jindong’s wife and daughter had found the staff people warm and nice during their detention period at the end of 2000, and for this reason, they were “transformed” (gave up practicing Falun Gong).

In the March 28 article, more than 4000 words were written to describe how Henan Women’s Labor Camp was able to finally “transform” the mother and daughter after “much hard work.”

According to an article from BBC Chinese Net, published April 5, 2002, “Wang Jindong’s daughter said she decided to give up Falun Gong only 10 minutes after entering the labor camp.”

Not only are there discrepancies on how the mother and daughter gave up Falun Gong, but also where they were held.

32. Xinhua’s Report Provides Vivid Details from No Witnesses

The January 30, 2001 article was Xinhua’s first detailed report on the self-immolation. The article gives very concrete and vivid description of the self-immolation scenes. For example:

“At 2:41 p.m., northeast of the People’s Heros’ Monument, a man in his fifties, facing west, sat in a “leg-crossing” posture, and continuously poured liquid over his body from a green plastic bottle. Afterwards, red flames burst out from the man’s the body, exuding a pall of dark smoke. Amid the roaring inferno of flame, this man screamed with the top of his voice and with all his might” .… “almost at the same time, at the northeastern side of the square, a middle-aged woman suddenly took out from her bag a Sprite bottle. She opened her mouth and gulped a few times on the liquid, and also poured it all over her body. At that moment, the pungent smell of petrol filled the air” …. “at the northeastern side of People’s Heroes’ Memorial Monument, four policemen discovered the self-immolation of the man in his fifties first. They quickly took out the fire extinguishers, and rushed to his side with maximum speed…. In less than one minute, four fire extinguishers had been used by the police, which quickly put out the flames on the man; he was then rushed to the hospital in the police vehicle on duty …”

These details can only be obtained if one is actually present on the scene. From the report, however, we cannot tell how the author obtained these details. The article never mentions anything about interviewing eyewitnesses.

33. Photo Published in Newspaper Shows Sprite Bottle in Different Position

According to observers in China, a photo published in the Jin Zhou Daily shows the Sprite bottle placed on the ground beside Wang Jindong’s right leg. This is different from what is shown in the CCTV video in which the bottle is shown between his legs. The photo was published around February 1, 2001.

34. Four Years Later, CCP Brings Out the “Self-Immolation” to Distract from the Death of Zhao Ziyang

On January 17, 2005, former Chinese premier and democracy supporter Zhao Ziyang, who had been put under house arrest for fifteen years by the CCP, passed away. Mr. Zhao’s death caused strong reactions in China and abroad. People, from the ordinary Chinese in China to top officials in the U.S., from Hong Kong representatives to the former Soviet Union leader Gorbachev, mourned his death, and gave high praise of his achievements. In contrast, Chinese state-run media kept quiet about Zhao’s death, and only reported his death with one sentence in the state newspaper. Obituaries posted on the web by the official Xinhua News.net were quickly removed.

The next day, January 18, 2005, Xinhua News Agency began re-broadcasting coverage of the “self-immolation” from four years prior. The CCP not only aired coverage in China, but also influenced overseas media to report on it. By January 21, 2005, the Associated Press (AP) had published a biased view of the CCP’s version of the “self-immolation” and its aftermath. The article uncritically accepted the propaganda and reported it as fact Many newspapers later apologized for running the article.

Why would the CCP go to such great lengths to report an event that happened four years ago, the day after a significant event in China?

35. No Falun Gong Practitioners Confirmed to Have Comitted Suicide Before or After the Incident

From the introduction of Falun Gong in May 1992, to the start of the persecution in July 1999, there were no news reports of any Falun Gong practitioners comitting suicide. With an estimated 70-100 million people practicing Falun Gong in 1998, and with China’s suicide rate of 23 per 100,000, it should not have been a problem to find up to 23,000 suicides. Yet there were none reported. This truly bespeaks of Falun Gong’s effect on health.

Once the persecution began, the Chinese state-run media began broadcasting report after report of crimes, murders, and suicides caused by Falun Gong practitioners. Within the first six months of the persecution, over 300,000 anti-Falun Gong reports were released. Obviously the sudden increase of reports is room for suspiscion. Some of these reports were investigated locally and found out to be made up or false (i.e. an average citizen commits suicide and is labelled a Falun Gong practitioner). Other reports label practitioners in Chinese labor camps who have died as suicides, but generally these people are proven to have been tortured to death and quickly cremated by authorities.

In recent years, Chinese media has been less apt to speak about Falun Gong publicly, but from time to time they manage to sneak a report in. For instance, in November 2005 the Beijing Daily News claimed a Falun Gong practitioner self-immolated in Beijing. This was quickly discovered to be a hoax. (Click here for details)

Perhaps the most telling is the behavior of Falun Gong practitioners in other areas outside of Mainland China. Thousands of practitioners live in over 80 countries around the world. Many live in the Chinese-language regions of Hong Kong, Singapore, and Taiwan– regions that are not controlled by the CCP. Taiwan has over 300,000 practitioners alone.

No suicides of Falun Gong practitioners have ever been reported.outside of Mainland China.

36. The “Self-Immolation” Does Not Match the Profile of Other Self-Immolations in History

Self-immolation is very unconventional as it takes a long time and is extremely painful. Of the several that have been reported in recent history, most are done out of protest. Reasons for these self-immolations include: protesting against war, against authoritarian rule, against military occupation, against government policy, against legal trials, and depression.

However, the reasons given by the Tiananmen “self-immolators” were things such as “going to heaven.” Nothing was ever mentioned about protesting anything, and the group was certainly not depressed. If they were not trying to protest the government, then the fact that they went to Tiananmen Square seems odd.

Group suicides under the pretense of “going to heaven” or similar reasons are extremely rare, and are always low-key. Consider the Heaven’s Gate cult, which in 1997 members ate poison-laced pudding and went to sleep in their compound. Suicide for these reasons is generally done in an area away from public view.

Here are two real cases of self-immolation in China:

Case #1: On September 15, 2003, in front of Tiananmen’s Jinshui Bridge, a farmer named Zhu Zhengliang from Qingyang County, Anhui Province, poured gasoline on himself and then set himself on fire. The reason he gave for doing this was because his house was torn down against his wishes, and his legal case never was processed with justice.

Case #2: On October 1, 2003, Yang Peiquan, who came from Gongan County, Jingzhou City, Hubei Province to appeal his grievance, burned himself with gasoline near the southeast corner of Tiananmen Square at the Memorial Tower. Yang was a 49-year-old worker who had been laid off.

Several self-immolation cases such as these have been reported in the news. But because of low-profile media reporting, most Chinese probably have never heard of them. The difference in the state-run media’s handling of true self-immolation cases and the staged “self-immolation” is huge.

37. “Self-Immolators” Immediately Renounce Falun Gong

Why would the “self-immolators” go so far as to burn themselves to death in the name of Falun Gong, and then immediately renounce the practice when they survived?

38. “Self-Immolation” in Stark Contrast to the Selfless Actions of Practitioners

Falun Gong practitioners strive to be truthful in every aspect of their lives. All of the Falun Dafa books and music, experience sharing articles in which practitioners share their shortcomings and how to improve on them, and all activities are free of charge and available to the public either on the Internet or in person. In Mainland China, practitioners have risked everything to go to Tiananmen Square to appeal to the government by unfurling banners, or to clarify the facts about Falun Gong and the persecution through various peaceful means.

Were a practitioner to set themselves on fire, it would adversely effect the efforts of practitioners who are trying to awaken the consciences of people in Mainland China. This is probably why the event was staged the way it was: In the initial years of the persecution, hundreds of Falun Gong practitioners were traveling to Beijing every day to appeal to the government at Tiananmen, and risked arrest and detention. These selfless acts were awakening the general public and giving citizens hope for the future under a totalitarian regime.

By staging a “self-immolation” in the way they did and at the location they did, the CCP directly challenged and put a negative connotation on the efforts of these practitioners.

39. Falun Gong Denies Any Role

The fact that Falun Gong representatives immediately denied any role in the self-immolation speaks volumes in and of itself.

40. Combination of Participants Ideal for Stirring Up Public

The people involved in the self-immolation appear to have been carefully chosen, that is, a man, a young woman, an older woman, and a little girl. The little girl, while being carried to an ambulance, cried out heartbreakingly for her mother, while the carrier stopped for a moment to allow them to be taped.

The event immediately raised public sympathy and vilified Falun Gong. People all over China were upset. Consequences included gangs of villagers going to practitioners’ homes, forcing their way in, and demanding that the people denounce Falun Gong. Some robbed and beat people. The police didn’t interfere if the victims were reported to be Falun Gong practitioners.

MORE:

54 Facts That Reveal How the ‘Self-Immolation’ on Tiananmen Square Was Actually Staged for Propaganda Purposes Part III

How a Staged Self-Immolation Manipulated Public Opinion in China