Dr. Robert Malone Sues Washington Post for Defamation

The Jan. 24 article says Malone offered 'misinformation.'
Dr. Robert Malone Sues Washington Post for Defamation
Dr. Robert Malone in Washington on June 29, 2021. (Zhen Wang/The Epoch Times)
Zachary Stieber

Dr. Robert Malone on Aug. 19 sued the Washington Post, alleging statements in an article about him were defamatory.

The Jan. 24 article says Malone offered "misinformation" when he said during a speech that the COVID-19 vaccines "are not working" against the Omicron virus variant.
As proof, the paper linked to observational studies from the U.S. Centers for Disease Control and Prevention that found a booster shot on top of a primary series was protective against severe disease during the early Omicron era. A third alleged protection from the vaccines against infection into the Omicron era. None used direct sequencing data, and many Delta cases were still being reported during the study periods.

Two of the papers were published in the agency's quasi-journal, which has a stated goal of being aligned with the agency's messaging. The centers have repeatedly promoted COVID-19 vaccination during the pandemic.

Later in the speech, Malone said that the vaccines "do not prevent Omicron infection, viral replication, or spread to others." That quote was not included in the Post's article.

"I said nothing about disease and death at that point in time," Malone told The Epoch Times, accusing the Post of taking a "selective misquote."

The Post did not respond to a request for comment while an automatic message from the article's author, Timothy Bella, said he's on parental leave until December.

An interview request from Bella to Malone before the article was written, reviewed by The Epoch Times, shows Bella telling Malone that "I have respect for you and your body of work" and that he hoped to "shadow you" during Malone's time in Washington, where the doctor delivered the speech at a protest against COVID-19 vaccine mandates.

Ten Statements

Ten of the statements in the article were defamatory, including the statement that Malone's claims have been "discredited;" that Malone during the speech "repeated the falsehoods that have garnered him legions of followers;” and that Malone's claims are "not only wrong, but also dangerous," according to the 19-page suit, filed in federal court in Charlottesville, Virginia.

"The qualities WaPo disparaged—Dr. Malone’s honesty, veracity, integrity, competence, judgment, morals and ethics as a licensed medical doctor and scientist—are peculiarly valuable to Dr. Malone and are absolutely necessary in the practice and profession of any medical doctor and scientist. WaPo ascribes to Dr. Malone conduct, characteristics and conditions, including fraud, disinformation, misinformation, deception and dishonesty, that would adversely affect his fitness to be a medical professional and to conduct the business of a medical doctor," the suit states.

"Dr. Malone’s statements concerning COVID-19 and the purported 'vaccines' were 100% factually accurate. He has never committed fraud on [sic] engaged in any medical disinformation or misinformation. Further, the so-called 'vaccines' do not work, as is abundantly clear from both the scientific and anecdotal evidence to date," it also says.

Malone previously served the Post with a written notice threatening legal action if it did not retract and/or correct the allegedly defamatory statements, but it refused to make any retractions or corrections, according to the filing.

Malone has also threatened to sue other media outlets, including the New York Times, but decided to start with the Post because the case "is really straightforward," he said.

Correction: A previous version of this article inaccurately described the CDC's studies. The Epoch Times regrets the error.