Trump Approval Rating Same as Obama at End of First Year

December 28, 2017 Updated: January 7, 2018

President Donald Trump’s approval rating is now exactly the same as that of former President Barack Obama at the end of his first year in office.

The poll conducted by Rasmussen Reports found that 46 percent of respondents approved of President Trump’s performance while 53 percent did not.

These are exactly the same numbers that Obama received on Dec. 31, 2009, at the end of his first year in office. Forty-six percent at that time approved of Obama’s performance, while 53 percent did not.

The big difference between Trump and Obama, however, is the nearly non-stop negative media coverage Trump has received.

The media bias against Trump was documented in research published by Pew Research Center in October.

An analysis of more than 3,000 stories during the first 100 days of his presidency across 24 different media organizations found that reporting on Trump has been the most negative compared to other presidents over the past 25 years.

The research shows that only 5 percent of media reporting during the period was positive. Sixty-two percent of stories were negative, and 33 percent were neither positive nor negative.

Epoch Times Photo

By comparison, coverage of President Barack Obama during the same time period was 42 percent positive and 20 percent negative. For President George W. Bush, the number was 22 percent positive and 28 percent negative. And for President Bill Clinton, it was 27 percent positive and 28 percent negative.

“The evaluations of President Trump were far more negative and less positive than those of his predecessors,” wrote the Pew Research Center.

Besides negative media reporting, Trump has also faced unproven accusations that he had conspired with the Russian government to win the election, which are likely to have affected his approval rating.

Despite a year of investigations into the accusations, no proof of collusion has been found as of yet.

What has been revealed, however, is that the dossier which first alleged the collusion was paid for by the Clinton campaign and the Democratic National Committee.

The company behind the dossier, Fusion GPS, had commissioned former British spy Christopher Steele and his UK-based company Orbis Business Intelligence to produce the report on Trump.

The 35-page report, marked as classified, relies almost exclusively on Kremlin-linked sources. These include a senior Kremlin official, a senior Russian official in the Russian Foreign Ministry, and a former top-level Russian intelligence officer still active in the Kremlin.

Law professor Ronald Rychlak, a leading expert on Russian disinformation operations, said the Trump dossier had all the hallmarks of a classic Russian disinformation campaign.

“It does seem to fit with some of the crazy ideas that have come from the high levels within the Russian government,” said Rychlak, in an earlier interview.

Court documents from the UK, where Steele and his company are currently being sued for libel by a Russian businessman mentioned in the report, show that the former spy gave briefings to journalists on the contents of the dossier.

Steele’s defense attorney says in the court documents that Steele was instructed by Fusion GPS to brief reporters of The New York Times, The Washington Post, The New Yorker, CNN, and Yahoo News on the contents of the dossier. The briefings were done in person and verbally.

Court documents filed by the House Permanent Select Committee on Intelligence showed that Fusion GPS had made payments to journalists who covered Russia related matters.

Follow Jasper on Twitter: @JasperFakkert