Voice Of America Currently Employs a Former Russian Anti-United States Propagandist

September 4, 2019 Updated: September 4, 2019

  • Voice of America employs a reporter for its Russian Service website who used to produce anti-United States and anti-Semitic videos for a Russian outlet.
  • The reporter’s productions have been scrubbed from the VOA Russia search page, but he is still employed as a “contractor.”
  • One of the videos produced by the VOA employee while working for a different outlet suggests that the United States developed its currency to get rich at the expense of other countries.

The taxpayer-funded Voice of America (VOA) currently employs a reporter for its Russian website who formerly produced anti-United States propaganda videos for a Russian outlet.

Ilya Kolosov is a “contractor with the VOA Russian language service TV team,” Bridget Serchak, Director of Public Relations at VOA, told the Daily Caller News Foundation. He was previously employed at ONT, a Belorussian state-run TV station and RTVI, a Russian station, according to a report by Belsat.

VOA is a U.S. government-funded and state-owned news agency, reaching more than 275 million people around the world every week. VOA is part of the U.S. Agency for Global Media (USAGM), which is a government agency overseeing all U.S. international broadcasting.

Kolosov produced Russian propaganda videos with anti-United States and anti-Semitic themes before being hired by VOA.

One of the YouTube videos, produced in Russian, alleges that the United States has developed the dollar as the preeminent international currency in an attempt to get rich at the expense of other countries. The U.S. currency “unfairly took the world on,” the video says, according to Belsat. The video was uploaded to YouTube by Pravoved TV, a Russian station. The production includes a caricature of a Jewish person and has anti-Semitic references.

The video asserts President Abraham Lincoln was assassinated because of his contact with U.S. bankers.

A cartoon included in one of the Russian videos by Kosolov. (Screenshot)
A cartoon included in one of the Russian videos by Kolosov. (Screenshot/YouTube)

“Such people are not only morally reprehensible but having them on the air at VOA is a great way to kill the service,” said a former senior Broadcasting Board of Governors (BBG) and State Department Russian expert, who requested anonymity because he still has involvement with the agency. BBG was renamed to USAGM in 2018.

VOA did not respond to a request for comment on whether it is aware of Kolosov’s previous anti-United States and anti-Semitic productions.

The Russian video also compares the United States to a casino, reporting that the world is a slave to the American dollar.

Kolosov’s earliest reporting for VOA appears to be Jan. 17, 2019, according to the VOA Russian Service search page. The 54 reports have since been scrubbed from the web site’s search page, although Serchak confirmed that VOA still employs Kolosov.

Kolosov produced a video as recently as Tuesday, Aug. 27 for VOA.

A screenshot from March 17, 2019 shows one of multiple pages of reports by Kosolov for VOA. (Screenshot VOA Russia)
A screenshot from March 17, 2019, shows one of the various pages of reports by Kolosov for VOA. (Screenshot VOA Russia)

VOA did not respond to a request for comment on why Kolosov’s reports no longer appear by searching the website. Although the videos have been removed from his name when searching the website, VOA still has the code up of the reports, and the productions are all still available on the VOA Russian Service website.

A search of Kosolov
A search of Kolosov’s reports by VOA now shows up blank, although he is still working for the news outlet. (Screenshot VOA)

Kolosov has also voiced support for former Venezuelan President Hugo Chavez, who was a member of the United Socialist Party of Venezuela and ruled the country from 1999 until his death in 2013. Chavez was an outspoken critic of the United States. “I have respect for Chavez. Therefore I brought a baseball cap with the profile of the Venezuelan Che from Caracas. I think that we have the same matrix of values ​coincide.

“I also like Alyaksandr Lukashenka,” Kolosov allegedly said, Belsat reported. Lukashenka has been the President of Belarus since 1994. He has promoted closer ties to Russia and allegedly worked to suppress dissent in the media since taking office.

Today, Kolosov produces reports for VOA’s Russian Service about America.

Shelby Talcott on Sept. 2, 2019

From The Daily Caller News Foundation

Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact licensing@dailycallernewsfoundation.org.

RECOMMENDED